Krzykosy, dnia 21 marca 2022 r.
OSR. 6220.10.13.2021
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 113 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. 2021 r. poz. 735 ze zm.) w związku z wydaną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 364 w obrębie Miąskowo, gmina Krzykosy", znak: OSR.6220.10.12.2021 wydanej przez Wójta Gminy Krzykosy w dniu 28.02.2022 r.
POSTANAWIAM
sprostować z urzędu oczywistą omyłkę pisarską w decyzji Wójta Gminy Krzykosy znak: OSR.10.12.2021 o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 28 lutego 2022 r.
1. Podstawa prawna w sentencji decyzji str. 1
zamiast:
„...podstawie § 3 ust.1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (DZ.U. z 2019 r., poz. 1839)..."
wpisać:
„...podstawie § 3 ust.1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839)..."
2. Podstawa prawna w uzasadnieniu decyzji str. 3
zamiast:
„...w § 3 ust.1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839)..."
wpisać:
„...w § 3 ust.1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839)..."
3. Powierzchnia planowanej inwestycji w uzasadnieniu na str. 5
zamiast:
„Całkowita powierzchnia działki objętej wnioskiem wynosi ok. 7,12 ha, natomiast powierzchnia inwestycji będzie wynosić 6,88 ha."
wpisać:
„Całkowita powierzchnia działki objętej wnioskiem wynosi ok. 7,12 ha, natomiast powierzchnia inwestycji będzie wynosić do 6,88 ha."
4. Liczba stacji transformatorowych w charakterystyce przedsięwzięcia str. 11
zamiast:
„...oraz inwertery DC/AC o łącznej mocy nominalnej do 14 MWp w ilości do 280 szt. i 14 stacji transformatorowych."
wpisać:
„...oraz inwertery DC/AC o łącznej mocy nominalnej do 14 MWp w ilości do 280 szt. i do 14 stacji transformatorowych."
UZASADNIENIE
W decyzji z dnia 28 lutego 2022 r. błędnie podano datę rozporządzenia Rady Ministrów: 26 września, powinna ona brzmieć: 10 września. Ponadto w decyzji błędnie wskazano, iż powierzchnia inwestycji będzie wynosić 6,88, natomiast w karcie informacyjnej przedsięwzięcia poinformowano, iż powierzchnia inwestycji będzie wynosić do 6,88 ha. W charakterystyce przedsięwzięcia podano liczbę 14 stacji transformatorowych, natomiast w w/w. karcie informacyjnej przedsięwzięcia wskazano do 14 stacji transformatorowych.
Opisane powyżej błędy są błędem pisarskim, popełnionym omyłkowo przy redagowaniu tekstu. Błąd ten nosi znamiona omyłki pisarskiej w rozumieniu art. 113 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepis art. 113 § 1 k.p.a. stanowi, iż organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony sprostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach. Należy wskazać, że dokonanie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej nie prowadzi do zmiany decyzji, albowiem pozostałe elementy decyzji (data wydania, strony, organ wydającym) zostały określone prawidłowo.
W niniejszej sprawie nie doszło do błędnego zastosowania przepisów prawa materialnego ani procesowego.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie stronie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Wójta Gminy Krzykosy w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Otrzymują:
Strony postępowania zgodnie z rozdzielnikiem w aktach sprawy
D.S.
Krzykosy, dnia 28 lutego 2022 r.
Za dowodem doręczenia
OSR.6220.10.12.2021
Wg rozdzielnika
DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie: art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.)- dalej ustawy ooś, a także
a podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), oraz zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego (tj. Dz. U. 2021 poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora:
PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o.o
Ul. Emilii Plater 53
00-113 Warszawa
orzekam
I. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 14 MW zlokalizowanej na działce o numerze ewidencyjnym 364, obręb Miąskowo, gmina Krzykosy.
II. Określić warunki i wymagania dotyczące planowanego przedsięwzięcia w następującym zakresie:
III. Ustalić charakterystykę planowanego przedsięwzięcia zawartą w załączniku nr 1 do niniejszej decyzji jako jej integralną część
UZASADNIENIE
W dniu 12 listopada 2021 r. Inwestor: PCWO ENERGY PROJEKT SP. Z O.O, ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa, wystąpił do Wójta Gminy w Krzykosach z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 364 w obrębie Miąskowo, gmina Krzykosy
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Krzykosy.
Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia, sporządzonej przez kierownika opracowania inż. Klaudię Momot oraz mgr Kingę Sowę ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 364 w obrębie Miąskowo, gmina Krzykosy.
Wobec powyższego stwierdzono, że wnioskowane przedsięwzięcie zostało wymienione w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a).
Dlatego zgodnie z treścią art. 71 ust. 2 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 z późn. zm.) przedsięwzięcie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wójt Gminy Krzykosy pismem z dnia 18 listopada zawiadomił strony o wszczęciu postępowania, informując o możliwości zapoznania się osobiście lub przez pełnomocnika
z aktami sprawy.
W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 i 3 ww. ustawy, pismem z dnia 18 listopada 2021 r. tutejszy Wójt wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Wielkopolskiej, do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. W powyższym piśmie skierowanym do organów opiniujących tutejszy Wójt wskazał, że na terenie planowanego przedsięwzięcia nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Pismem z dnia 26 listopada 2021 r. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, znak: PO.ZZŚ.4.435.825.2021MS.1 przekazało według właściwości do Dyrektora Zarządu Zlewni w Kole pismo Wójta Gminy Krzykosy z dnia 18 listopada 2021 r., znak: OSR.6220.10.2.2021, w sprawie wydania opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 364 w obrębie Miąskowo, gmina Krzykosy.
W dniu 2 grudnia 2021 r., do Wójta Gminy Krzykosy wpłynęła opinia sanitarna Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Wielkopolskiej, znak:
ON-NS.9011.80.2021 z dnia 02.12.2021 r., w której nie stwierdzono potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i możliwości odstąpienia od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Środzie Wielkopolskiej wskazał, że niniejsza opinia nie uwzględnia higieny radiacyjnej.
Pismem z dnia 7 grudnia 2021 r., Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu znak: WOO-IV.4220.1909.2021.MK.1 zawiadomił tutejszy Urząd, iż z uwagi na trwającą analizę dokumentacji w sprawie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia termin załatwienia sprawy został wyznaczony do 20 grudnia 2021 r.
Postanowieniem z dnia 7 grudnia 2021 r. Wójt Gminy Krzykosy zawiadomił, iż termin załatwienia sprawy dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 364 w obrębie Miąskowo, gmina Krzykosy" ustala się na dzień 31 grudnia 2021 r. Termin ten został przedłużony ze względu na konieczność przesłania wniosku wraz kartą informacyjną przedsięwzięcia do Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu celem wydania opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.
W dniu 7 grudnia 2021 r. Wójt Gminy Krzykosy zwrócił się do Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu z prośbą o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.
Opinię zawierającą stanowisko w przedmiotowej sprawie Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole wyraził pismem znak PO.ZZŚ.435.497.2021.PP z dnia 14 grudnia 2021 r. Organ opiniujący stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Opinie zawierającą stanowisko w przedmiotowej sprawie Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny wyraził pismem znak DN-NS.9011.1690.2021 z dnia 20 grudnia 2021 r.
Opinię zawierającą stanowisko w przedmiotowej sprawie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraził pismem znak: WOO-IV.4220.1909.2021.MK.2 z dnia 20 grudnia 2021 r. Organ opiniujący stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Mając na uwadze zapisy art. 63 ust.1 pkt 1 lit. a ustawy ooś, oraz na podstawie przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że planowana inwestycja polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 14 MW, zlokalizowanej na działce nr ewidencyjny 364, obręb Miąskowo, gmina Krzykosy. Całkowita powierzchnia działki objętej wnioskiem wynosi ok.7,12 ha, natomiast powierzchnia inwestycji będzie wynosić 6,88 ha. Dla przedmiotowej inwestycji planowany jest montaż: do 35 000 szt. paneli fotowoltaicznych, do 280 szt. inwerterów, które zostaną zainstalowane w systemie rozproszonym, umieszczone bezpośrednio pod panelami, bądź w systemie centralnym, umieszczone w stacji kontenerowej razem z transformatorem oraz do 14 stacji transformatorowych. Inwestor przewiduje zastosowanie infrastruktury naziemnej i podziemnej, linie kablowe energetyczno- światłowodowe oraz inne elementy infrastruktury powiązane z budową i eksploatacją przedsięwzięcia.
Uwzględniając rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę fakt, iż farma fotowoltaiczna w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska oraz zgodnie z zapisami art. 63 ust.1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się wpływu elektrowni słonecznej na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Podczas prowadzenia prac realizacyjnych, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów i maszyn pracujących na placu budowy. Oddziaływanie to będzie jednak okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac realizacyjnych.
Mając na względzie zapisy art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a i lit. c ustawy ooś na podstawie przedłożonej dokumentacji wywnioskowano, iż działki, które zostały przeznaczone pod realizację planowanego przedsięwzięcia stanowią w oparciu o k.i.p. grunty orne o niskich klasach bonitacyjnych (RV ,RVI). Teren najbardziej zbliżony do planowanej inwestycji, a objęty ochroną akustyczną, znajduje się 88 m od granicy działki objętej wnioskiem. Jest to minimalna odległość źródeł hałasu względem ww. zabudowy mieszkaniowej. Biorąc pod uwagę kryteria, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że źródłem emisji hałasu podczas realizacji przedsięwzięcia będą głównie urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie inwestycji. W warunkach niniejszej decyzji wskazano, iż wszystkie prace i ruch pojazdów ograniczą się do pory dnia. Uciążliwości te będą krótkotrwałe i odwracalne. Podczas eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia źródłem emisji hałasu będzie praca inwerterów umiejscowionych w systemie rozproszonym, pod panelami oraz transformatorów, które umiejscowione zostaną w stacjach kontenerowych. Z analizy zebranego materiału dowodowego nie wynika, żeby panele fotowoltaiczne wymagały chłodzenia mechanicznego. Mając na uwadze rodzaj przedsięwzięcia, jego odległość od terenów podlegających ochronie akustycznej oraz realizację zgodną z warunkami określonymi w niniejszej decyzji, nie przewiduje się, aby realizacja i późniejsza eksploatacja inwestycji wiązała się z przekroczeniem dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r., poz. 112). Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej pozwalają stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie powinna powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448).
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanej inwestycji oraz zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś stwierdza się, iż ze względu na położenie geograficzne inwestycja ta jest zagrożona ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności wystąpieniem powodzi. Według map ryzyka powodziowego przedsięwzięcie umiejscowione zostanie na terenie zagrożonym ryzykiem powodziowym raz na 100 lat.
W związku z art. 63 ust.1 pkt 1 lit. b, pkt 3 lit. f ustawy ooś, na podstawie k.i.p. ustalono, iż na działkach objętych inwestycją oraz w najbliższym otoczeniu nie zlokalizowano dodatkowych projektów do realizacji. W związku z tym uwzględniając charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji nie przewiduje się oddziaływań mogących prowadzić do skumulowania oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko.
Biorąc pod uwagę kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś oraz zapisy k.i.p. wskazuje się, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje stałego zapotrzebowania na wodę oraz konieczności odprowadzania ścieków. W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego podczas etapu budowy planuje się korzystać z kontenerów sanitarnych przetransportowanych na teren przedsięwzięcia. Inwestor
w przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych zobowiązał się do mycia ich wyłącznie czystą wodą, bez użycia środków chemicznych, w tym detergentów. Jeśli wystąpi większa ilość zabrudzeń dopuszczono użycie środków biodegradowalnych, neutralnych dla środowiska. Wody opadowe i roztopowe będą infiltrowane w grunt w obrębie rzeczowego terenu, nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne. Inwestor w k.i.p. wskazał, iż w przypadku zastosowania transformatorów olejowych, pod każdym z nich zostanie zamontowana szczelna misa, która będzie magazynować całą objętość oleju oraz pozostałości, jeśli przeprowadzona byłaby akcja gaśnicza. W niniejszej decyzji zostały ujęte warunki, które mają na celu zastosowanie rozwiązań ograniczających potencjalnie szkodliwy wpływ na środowisko wodno-gruntowe.
W nawiązaniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś stwierdzono, że w efekcie realizacji planowanego przedsięwzięcia powstawać będą głównie odpady budowlane, związane z pracami inwestycyjnymi. Zabezpieczenie powierzchni ziemi będzie polegało na tym, iż będą wyznaczone miejsca do magazynowania odpadów oraz, że będą one przekazywane zewnętrznym, wyspecjalizowanym firmom w celu dalszego zagospodarowania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Zgodnie z definicją określoną w art.3 ust.1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz.779 z późn. zm.) część odpadów może być wytwarzana przez firmy świadczące usługi. Wtedy świadczący usługi, jako posiadacz odpadów jest zobowiązany do postępowania z odpadami zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami. W k.i.p. wskazano, że Inwestor na etapie eksploatacji powstałe odpady związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem urządzeń technicznych będzie na bieżąco przekazywał do dalszego zagospodarowania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Podczas likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia gospodarowanie odpadami winno przebiegać na zasadach określonych w obowiązujących przepisach szczegółowych w tym zakresie. Uwzględniając powyższe ustalenia nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanej inwestycji na środowisko w miejscu jej realizacji.
Mając na względzie art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. g oraz zapisy k.i.p. należy stwierdzić, że inwestycja nie będzie zagrożeniem dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. W trakcie realizacji farmy fotowoltaicznej wykorzystywane będą maszyny i urządzenia budowlane, a także samochody osobowe i ciężarowe. Emisja hałasu będzie miała charakter krótkotrwały i ograniczony, a wszelkie uciążliwości z tym związane ustąpią całkowicie po zakończeniu prac związanych z budową elementów elektrowni fotowoltaicznej. Prace budowlane będą prowadzone wyłącznie w porze dnia. W wyniku eksploatacji do środowiska uwalniana będzie energia oraz substancje lotne i pyły w związku z okresowymi pracami kosiarki i obsługi technicznej. Prace serwisowe prowadzone będą kilka razy w roku.
Zgodnie z zapisami k.i.p. w nawiązaniu do art.63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś nie uznano, żeby teren inwestycji był umiejscowiony na terenach wodno- błotnych i innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, na obszarze stref ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarów przylegających do jezior. W k.i.p. wskazano, iż przedsięwzięcie nie jest umiejscowione na terenach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe bądź archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych oraz obszarach o dużej gęstości zaludnienia i obszarach przylegających do jezior. W związku z informacjami zawartymi w k.i.p. stwierdza się, iż inwestycja jest realizowana na obszarach, na których nie stwierdzono przekroczenia standardów jakości środowiska, nie przewiduje się też ich przekroczenia w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Biorąc pod uwagę kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś oraz rodzaj inwestycji uznano, iż jego realizacja i eksploatacja nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.
W związku z art. 63 ust.1 pkt 2 lit. e ustawy ooś na podstawie k.i.p. stwierdzono, iż teren przeznaczony pod inwestycję umiejscowiony jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098, z późn. zm.) Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053, oddalony o 0,9 km oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalony o 3,1 km od inwestycji. Poza tym w odległości 0,5 km położona jest strefa ochrony ostoi, miejsca rozrodu i regularnego przebywania bociana czarnego. Inwestycja będzie umiejscowiona na gruncie ornym i jego realizacja nie będzie związana z wycinką drzew i krzewów. W okolicy inwestycji znajdują się grunty rolne, lasy, zabudowa zagrodowa, rzeka Moskawa płynąca wzdłuż północnej granicy działki, umiejscowione w odległości do 1 km zbiorniki wodne. Sposób zagospodarowania powierzchni planowanej elektrowni nie jest jednoznacznie wskazany w k.i.p., w momencie eksploatacji przedsięwzięcia roślinność będzie wykaszana i usuwana lub pozostawiana do naturalnego rozkładu. Na inwestora w celu ochrony lokalnej bioróżnorodności nałożono warunek, żeby do ewentualnego obsiewu nie używać roślin obcego pochodzenia. Ponadto w celu ochrony ptaków lęgowych oraz w związku z umiejscowieniem zbiorników wodnych w pobliżu planowanej inwestycji nałożono warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków oraz okresem migracji płazów. Okres lęgowy dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca, okres wiosennej migracji dla większości gatunków płazów przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja, zaś jesienny okres migracji płazów przypada przeciętnie od 15 sierpnia do końca października. Aby pozwolić na rozwój roślinności, co w konsekwencji umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność, nałożono na inwestora warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią. W celu ograniczenia powierzchniowego spływu biogenów oraz substancji chemicznych nałożono na inwestora również warunek rezygnacji ze stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. Kolejnym warunkiem do zrealizowania podczas prowadzenia prac ziemnych jest regularna kontrola wykopów i uwalniania uwięzionych w nich zwierząt. W decyzji nałożono również warunek montażu ogrodzenia ażurowego, bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a powierzchnią ziemi. W celu zmniejszenia efektu olśnienia nałożono warunek użycia paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co zmniejszy negatywne oddziaływanie na ptaki. Kolejnym warunkiem nałożonym na inwestora jest rezygnacja z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej. Ma to na celu minimalizację oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną. W celu zmniejszenia oddziaływania na krajobraz stacja transformatorowa i ogrodzenie wykonane będą w kolorach szarości lub zieleni. W odległości 5 m od granic działki będzie umiejscowione ogrodzenie elektrowni, w związku z tym odległość inwestycji od rzeki Moskawy będzie wynosić minimum 5 m. Biorąc pod uwagę lokalizację planowanej inwestycji poza obszarami chronionymi, na gruntach ornych, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz zgodność realizacji przedsięwzięcia z nałożonymi w decyzji warunkami, nie zakłada się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w szczególności na różnorodność biologiczną, która rozumiana jest jako liczebność i kondycja populacji występujących gatunków, w tym chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Inwestycja nie wpłynie również na obszary chronione, szczególnie na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska posiadające wyznaczony obszar Natura 2000. Przedsięwzięcie nie spowoduje również pogorszenia spójności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami oraz nie będzie skutkowało utratą i fragmentacją siedlisk, nie będzie miało też znaczenia na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.
Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś oraz po przeprowadzeniu analizy dokumentacji wynika, że planowane przedsięwzięcie położone jest w rejonie wodnym Warty, w zlewni Środkowej Górnej Warty, stanowiącej – zgodnie z § 18 pkt 18 Statutu Państwowego Gospodarstwa wodnego Wody Polskie, będącego Załącznikiem do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie (Dz. U. z 2017 r. poz. 2506) – obszar działania Zarządu Zlewni w Kole, w granicach Jednolitej Części Wód Powierzchniowych „Moskawa od Wielkiej do ujścia", o kodzie: PLRW600020185499. Inwestycja jest położona w Jednolitej Części Wód Podziemnych o kodzie: PLGW600061, a także w obrębie Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 143 (Subzbiornik Inowrocław-Gniezno, zbiornik trzeciorzędowy, porowy, o głębokości zalegania warstwy wodonośnej od 90 do 140 m, średnio 120 m) i Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 150 (Pradolina Warszawa-Berlin, zbiornik czwartorzędowy, porowy, o głębokości zalegania warstwy wodonośnej od 0 do 80 m, średnio 5 m). Od północnego-zachodu przylega do projektowanej elektrowni fotowoltaicznej rzeka Moskawa, będącą dopływem Warty.
Mając na względzie art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwość ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Biorąc pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko analizę kryteriów planowanego przedsięwzięcia w zakresie, o którym mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.), dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, karty informacyjnej przedsięwzięcia, jak również poprzez uzyskanie opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Środzie Wielkopolskiej, Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole Wójt Gminy Krzykosy jako organ właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez Inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska. Jednocześnie uwzględniając fakt, że w toku prowadzonego postępowania odstąpiono od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, tutejszy organ, zgodnie z art. 84 ww. ustawy stwierdził w niniejszej decyzji brak przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Wójt Gminy Krzykosy spełniając wymóg art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia, a w szczególności z uzupełnieniami, oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W zakreślonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.
Biorąc pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko analizę i ocenę bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, karty informacyjnej przedsięwzięcia, jak również poprzez uzyskanie opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Wójt Gminy Krzykosy jako organ właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie daje podstaw do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji, wobec czego nie narusza praw skarżących (por. postanowienie NSA z dnia 6.07.2010r., II OZ 658/10, postanowienie NSA z dnia 14.05.2009r., II OSK 715/09, postanowienie NSA z dnia 1.02.2010r., II OZ 35/10).
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w osnowie.
POUCZENIE
Otrzymują:
1. PCWO ENEERGY PROJECT Sp. z o. o.o.
ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa
adres do korespondencji: ul. Świętego Leonarda 7, 25-311 Kielce
2. Strony postępowania na podstawie art. 49 k.p.a
3. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu
ul. Dąbrowskiego 79
60-529 Poznań
4. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kole
ul. Prusa 3
62-600 Koło
5. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Środzie Wielkopolskiej
ul. Żwirki i Wigury 1
63-000 Środa Wielkopolska
6. Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu
ul. Nosowskiego 23
61-405 Poznań
7. a/a
Sprawę prowadzi:
Daria Skowrońska-Matuszak
Inspektor ds. rolnych i ochrony środowiska
Tel. 61 28 515 14 wew. 131
Tel. 661-217-158
Załącznik do decyzji [192 KB]
Wywieszono w terminie:
Od .................... r. do ...................... r.
OSR.6220.10.12.2021
28 lutego 2022 r.
PODANIE INFORMACJI O WYDANEJ DECYZJI
DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI
Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) Wójt Gminy Krzykosy
Informuje o:
Z treścią decyzji oraz dokumentacją sprawy można zapoznać się w siedzibie Urzędu Gminy w Krzykosach
W okresie, w którym z powodu wprowadzanych rozwiązań, ograniczeń czy zakazów/nakazów związanych z „COVID-19", ograniczona byłaby możliwość zapoznania się z dokumentacją sprawy, prosimy o kontakt telefoniczny z osobą prowadzącą sprawę (nr tel. 661-217-158, w godzinach urzędowania) lub poprzez pocztę elektroniczną na adres: daria.skowronska@ug.krzykosy.pl celem ustalenia aktualnych możliwości oraz sposobu i miejsca udostępnienia dokumentacji sprawy.
Sprawę prowadzi:
Daria Skowrońska-Matuszak
Inspektor ds. rolnych i ochrony środowiska
Tel. 661-217-158
Krzykosy, dnia 31 stycznia 2022 r.
OSR.6220.10.10.2021
Za dowodem doręczenia
Wg rozdzielnika
Postanowienie
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.), w związku z art. 36 §1 i 37 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
zawiadamiam
że przewidywany termin załatwienia sprawy z wniosku podmiotu PCWO ENERGY PROJEKT SP. Z O.O. ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn: „Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 364 w obrębie Miąskowo, gmina Krzykosy" ustala się na dzień 28.02.2022 r.
Uprzejmie wyjaśniamy, że ww. termin wynika ze skomplikowanego charakteru sprawy.
Stronom stosownie do art. 36 i art. 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego służy prawo do wniesienia ponaglenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Organu prowadzącego postępowanie.
Zgodnie z art. 37 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ponaglenie winno zawierać uzasadnienie.
Na niniejsze postanowienie Stronom nie służy zażalenie.
Otrzymuje:
1. PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o.o.
ul. Św. Leonarda 7, 25-311 Kielce
2. aa
Pozostałe Strony niniejszego postępowania, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, są informowane poprzez obwieszczenie.
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu
ul. Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Środzie Wielkopolskiej
ul. Żwirki i Wigury 1, 63-000 Środa Wielkopolska
3. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole
ul. Prusa 3, 62-600 Koło
4. Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny Poznaniu
ul. Nosowskiego 23
61-705 Poznań
Sprawę prowadzi:
Daria Skowrońska-Matuszak
Inspektor ds. rolnych i ochrony środowiska
Tel. 61 28 515 14 wew. 131
Wywieszono, dnia ...............................
Zdjęto, dnia..........................